Kıyı Ötesi RES’lere Helikopter Desteği

Kıyı Ötesi RES’lere Helikopter Desteği

Sıcaklıkların rekor seviyelere ulaştığı bir yazın sonrasında -ki birçokları bunun  iklim değişikliği nedeniyle olduğunu düşünüyor- karbon salınımının düşürülmesini hedefleyen Paris Anlaşması hiç olmadığı kadar gündemdeki yerini korumaktadır. Bunun sonucu olarak yatırımların yenilenebilir enerji kaynaklarına kuvvetli yönelişi, açık denizlerdeki rüzgâr enerji santrallerinin (RES) üretimi ile kuvvetli bir sinyal vermektedir.  Hakikaten de açık denizlerdeki RES’ler, Avrupalılar için 18.4 GW enerji üretmektedir. Sadece 2018 yılında 2,649 MW net enerji üreten 409 kıyı ötesi RES eklenmiştir. Ve toplamda 11 ülkede 4,543 türbin çalışır halde enerji üretimektedir. Her ne kadar 2017 yılına göre Avrupa’da trend negatif olsa da Çin artış eğilimi görülmüş,  ABD ve Japonya ise olası RES için uygun ortamları keşfetmeye devam ettiği görülmüştür.

Verilerden anlaşılacağı üzere kıyıdan uzak alanlarda RES’lerin kurulumu devam ediyor. Buna karşılık olarak helikopter taşımacılığı gibi RES sektörünü destekleyen endüstriyel alanlar da oluşan talebe cevap vermek için çaba sarf etmektedir. Böylesine kuvvetli rüzgârların olduğu zorlu bir ortamda enerji endüstrisinin kesintisiz faaliyetlerine devam edebilmesi için helikopter işleticileri teknisyen ve materyalleri oldukça izole durumdaki RES’lere havadan ulaştırmaya çalışmaktadır. Gemi ile ulaşmanın 2-3 saat aldığı ve bazen hava durumunun deniz ulaşımına imkân vermediği ortamlarda sırasıyla 6 kişi ve 8 kişiye kadar personel taşıyan H135 ve H145helikopteri ile 30dk alabilmek mümkündür. RES alanlarına teknisyenlerin transferi için özellikle H145’leri değişik koltuk konfigürasyonunda gerek istasyonlara bırakılacak  gerekse vinçle salınacak ilave kargo yükü ile hizmet verebilmektedir. O nedenle birçok kıyı ötesi (offshore) helikopter operatörü özellikle H135 ve H145 ile RES endüstrisinin talebine cevap vermektedir.

Hem H135 hem de H145, platform üzerinde sabit durarak teknisyenlerin vinç yardımıyla yukarı aşağı nakledilmesi için dört eksenli oto pilota sahip Airbus Helionix aviyonik sistemle donatılmıştır. Helikopterler beklenmeyen acil durumlar için “floatation”, “automatic deployable emergency location transmitter (ADELT)”  “external raft”, “jettison doors, and helicopter emergency exit lightning (HEEL) gibi su üstü uçuş emniyet ekipmanlarına sahiptir. Seyahat öncesi brifing alan yolcuların hepsi  can yeleği ve emercensi oksijen maskesi takmaktadırlar.

 

Söz konusu blog Airbus Helicopters’in https://www.airbus.com/newsroom/stories/not-just-a-gust-of-wind.html linkinde yer alan makaleden özetlenmiştir.

Kıyı ötesi (offshore) RES destek operasyonlarına yönelik olarak Airbus tarafından hazırlanan bilgi kartında Airbus helikopterlerin özet bilgilerine ulaşabilirsiniz.